Voor leerlingen uit een superdiverse school lijkt omgaan met culturele diversiteit wel vanzelfsprekend. Ook directie, leerkrachten, medewerkers en vrijwilligers op en rond de school streven 'een school voor iedereen' na. Zij engageren zich met vallen en opstaan in een intensief leerproces.
De katholieke basisschool Mater Dei aan het Sint-Jacobsplein in Leuven zag haar leerlingenbestand sinds 1990 sterk veranderen. Ondertussen heeft een meerderheid van de leerlingen migratieroots. In vergelijking met andere scholen in het Leuvense kent Mater Dei ook een oververtegenwoordiging van kansarme leerlingen.
Verschillende betrokkenen op en rond de school leerden en leren met die diversiteit aan leerlingen omgaan. Voor de leerlingen zelf is superdiversiteit een alledaags gegeven. Leerkrachten, directieleden, CLB-medewerkers en vrijwilligers die zich inzetten voor de school ontwikkelden de voorbije twee decennia methodes om met de verscheidenheid aan etnisch-culturele achtergronden, socio-economische situaties, thuistalen en leersnelheden om te gaan.
Marter Dei erkent ondertussen de culturele eigenheid en thuistaal van haar leerlingen en zocht manieren om de aanwezige diversiteit zo goed mogelijk vertegenwoordigd te krijgen in de ouder- en schoolraad. Ze streven daarenboven naar een billijke herverdeling van middelen met oog op gelijke kansen. Omwille van schaarste aan middelen bij de gezinnen van de leerlingen en bij de school zelf is dit een quasi onmogelijke opgave.
Directie, leerkrachten, medewerkers en vrijwilligers zetten zich samen in voor een school voor iedereen uit de buurt. Ondanks een grote diversiteit aan motieven voor die inzet zijn ze bondgenoten. Uiteenlopende ontmoetingsmomenten tussen leerkrachten en de buurt, tussen leerlingen onderling, maar ook tussen ouders versterken dat bondgenootschap.
Opeenvolgende directies gaven de school als ruimte en plaats vorm op een manier die solidariteit mogelijk maakt en ondersteunt. Dat merk je zowel in de klas, de school en de buurt. De ruimtelijke organisatie van de klassen laat een sterke differentiatie op leerlingenniveau toe. De ruimtelijke vormgeving van de school stimuleert betrokkenheid van de ouders. Het schoolgebouw verknoopt met heel wat andere plaatsen en organisaties uit de buurt.
Het is met vallen en opstaan dat opeenvolgende directies en leerkrachtenteams in samenspel met diverse organisaties uit de buurt verschillende initiatieven ontwikkelden met het oog op kwaliteitsvol onderwijs voor een superdiverse groep leerlingen. Een lange weg waarbij de vele onzekerheden stilaan plaats ruimen voor trots.
Mater Dei veranderde op een vrij radicale wijze haar pedagogische aanpak en zet nu sterk in op een individuele benadering van diverse leerlingen en hun ouders. Dat dit leidt tot een concentratieschool is een minder prettige vaststelling. In de andere scholen uit de omgeving blijft een evenwichtige sociale mix daardoor nog ver zoek.
Contact:
DieGem: Nick Schuermans – nick.schuermans@uantwerpen.be
Mater Dei:
directie.kleuter@materdei-leuven.be
en directie.lager@materdei-leuven.be
Een buurt die op korte tijd van bevolkingssamenstelling verandert, daagt de plaatselijke school uit om open te staan voor een erg diverse groep van leerlingen.
print deze pagina download volledig rapport
Een superdiverse schoolSinds begin jaren 1990 veranderde het leerlingenbestand van de school sterk. In de beleving van zij die toen de school mee maakten, ging deze omschakeling razendsnel. In niet minder dan twee jaar tijd telde de school 60 tot 70 procent doelgroepleerlingen, een stijging met 35 procent. In 2013 zaten er in een doorsnee klas kinderen uit meer dan tien herkomstlanden. |
DiversiteitTraditioneel neemt men aan dat homogeniteit lotsverbondenheid stimuleert en diversiteit solidariteit uitdaagt. Met DieGem zoeken we net naar vormen van solidariteit in diversiteit. Hoe cultureel divers is de groep van mensen betrokken in deze case?
|
Omgaan met verschilKinderen ervaren de diversiteit in hun klas heel anders dan de meeste
buitenstaanders. Voor hen is multiculturaliteit een alledaags gegeven. Vanuit zo’n positie ontwikkelen zij lichte vormen van
solidariteit. 7 Zowel op de speelplaats als in de klas spelen kleuters en
leerlingen met verschillende culturele achtergronden samen. Een Turks
jongetje en een Marokkaans meisje wijzen als beste vriend en vriendin
een jongen met roots in Sub-Sahara Afrika en een autochtoon meisje aan.
De kinderen kennen elkaars culturele achtergrond. Ze weten van elkaar
waar ze vandaan komen en welke nationaliteit de ouders van hun vriendjes
hebben. Ze zijn ook gevoelig voor wat er in die verschillende
herkomstlanden gebeurt. |
Interpersoonlijke praktijkenOp de gegeven plaats engageren diverse betrokkenen zich in interpersoonlijke praktijken (hier en nu). Welke interpersoonlijke praktijken in deze case zijn relevant voor de ontwikkeling van solidariteit in diversiteit?
|
Schaarse middelen herverdelenHet schoolreglement van Mater Dei verwijst uitdrukkelijk naar het evangelie en de katholieke traditie. Naast Kerstmis en Pasen worden ook Sinterklaas en carnaval op school gevierd. 10 Daarnaast stelt de visietekst van de school dat iedereen recht heeft op respect, erkenning en waardering voor zijn anders-zijn. Deze culturele erkenning blijft geen dode letter. Op het jaarlijks eestfestijn wordt bijvoorbeeld kip geserveerd. In de kleuterklassen worden verjaardagen ook volgens andere tradities gevierd. 2 Ook de toenemende aandacht voor meertaligheid bij kinderen en hun ouders getuigt van respect voor ieders culturele eigenheid. Zoveel mogelijk wordt de link gelegd met de thuistaal. Indien nodig spreken leerkrachten ook Frans en Engels in de klas. De school maakt gebruik van pictogrammen en muzische vorming als opstap voor taaladoptie. 12 Met de jaren viel de oververtegenwoordiging van middenklasse ouders in de ouderraad sterk op. Op zoek naar meer representatieve vertegenwoordiging experimenteerde de school met nieuwe vormen van informele ouderparticipatie en zetelt er ondertussen een vertegenwoordigster van buurtwerking ’t Lampeke in de schoolraad. Het project ‘Onder Ons’ bracht ouders tweewekelijks samen in een babbelklasje. De directie, de leerkrachten en de CLB-medewerker stellen zich zo veel mogelijk aanspreekbaar op. Het GOK-decreet voorziet scholen met veel GOK-leerlingen van bijkomende zorguren. Mater Dei maakte hier altijd dankbaar gebruik van, maar weet zich de laatste jaren desondanks voor financiële grenzen geplaatst. Het dalend aantal leerlingen, gaat samen met dalende werkingsmiddelen. Naast een daling van de inkomsten die de school zelf genereert, krijgt de school sinds enkele jaren ook minder financiële middelen van de overheid. Naast de eigen budgettaire problemen, confronteert ook de armoede onder sommige leerlingen de school. De meeste leerkrachten zijn zich bewust van de financiële grenzen van vele gezinnen. Tijdens klassenraden is armoede ook een gespreksonderwerp. Het afgelopen jaar verwees de CLB-medewerker verschillende ouders door naar het CAW. 1 Ondanks alle inspanningen botst de school op grenzen in haar ambities om zo veel mogelijk te herverdelen. Zeker in een school met een meerderheid aan kansarme leerlingen is het moeilijk om economische solidariteit op schoolniveau te realiseren. Omwille van onbetaalde rekeningen en een daling van de eigen inkomsten betaalt de school uiteindelijk mee de prijs van de kansarmoede. |
BurgerschapspraktijkenBurgers claimen erkenning, representatie en herverdeling. Op die
manier maken ze ook van nieuwe vormen van solidariteit een publieke
zaak. Welke burgerschapspraktijken ondersteunen de ontwikkeling van
solidariteit in diversiteit in deze case?
|
“We are rolling it together”Diverse actoren op en rond de school vonden elkaar in de strijd voor het recht op kwaliteitsvol onderwijs voor iedereen. Sommigen haalden hun engagement uit eigen ervaringen met armoede. Anderen engageerden zich vanuit een persoonlijke sociale bewogenheid of vonden inspiratie in de christelijke normen en waarden en de pedagogische traditie van de school. Ondanks de verschillende motivaties heerst er binnen en buiten de school een sterk gevoel van “we are rolling it together”. |
BronnenWat zet mensen aan om te delen en te herverdelen? Sociologen onderscheiden vier bronnen van solidariteit: onderlinge afhankelijkheid, gedeelde waarden, strijd en ontmoeting. Welke bronnen bepalen de ontwikkeling van nieuwe vormen van solidariteit in deze case?
|
Een school voor, van en in de buurt8 Zoals in de meeste andere scholen zijn de klassen op Mater Dei geen homogene ruimtes. De kring in de kleuterklassen is de enige ruimte die alle kleuters van eenzelfde klasje tegelijkertijd gebruiken. Daar wordt samen gezongen, verteld en gevierd. De rest van de klas bestaat uit verschillende hoeken waaronder een computerhoek, een leeshoek, een schilderhoek, een radiohoek en een knip- en plakhoek. In die hoeken werken de kleuters individueel of in kleine groepjes. Dat laat een gedifferentieerde aanpak van een diverse groep leerlingen toe. Daarbij heeft men niet alleen aandacht voor individuele competentieontwikkeling op maat van de diverse leersnelheden, maar ook voor het leren omgaan met medeleerlingen met andere culturele achtergronden en taalniveaus. 11 Opeenvolgende directies waren er zich bewust van dat de school op zich de armoedeproblematiek en de uitdagingen die met de diversiteit samen gaan niet alleen kunnen dragen. Ze bouwden een brede schoolstrategie avant la lettre uit. Daardoor vervagen de grenzen tussen “binnen” en “buiten” de school. Een deel van het schoolgebeuren vindt plaats in de buurt. De buurt is een bondgenoot die de kloof tussen de thuiscultuur en de schoolcultuur helpt verkleinen. De school verwijst ouders met specifieke noden door naar welzijnsorganisaties uit hun breed netwerk zoals het wijkgezondheidscentrum, de buurtwerking of samenlevingsopbouw. De kinderen van Mater Dei kunnen naar de naschoolse kinderopvang en de huiswerkklas van een nabijgelegen buurtwerking. |
PlaatsMet Diegem zoeken we naar nieuwe vormen van solidariteit op concrete plaatsen (hier), daar waar mensen van heel verscheiden culturele achtergronden (al dan niet gedwongen) nabij zijn. Wat typeert de plaats waar deze case zich afspeelt?
|
Mogen vallen en opstaanLeerlingen van Mater Dei zoeken net als andere kinderen naar hun eigen identiteit. In een superdiverse school als Mater Dei is dat een eigen identiteit in een superdiverse omgeving. Als van zelf staan zij in zo’n school stil bij vragen als wie ben ik, waar kom ik vandaan en wie ben ik hier. Zo’n relevante, maar informele leerprocessen worden niet gewaardeerd tijdens evaluaties van de school. Inspecties baseren zich eerder op grijpbare, formele criteria en leeruitkomsten en veel minder op dergelijke informele leerprocessen. Verschillende betrokkenen bij Mater Dei vinden het behalen van eindtermen belangrijk, maar betreuren ook de eenzijdige focus op dergelijke formele criteria. |
LeerprocessenDe ontwikkeling van nieuwe vormen van solidariteit in diversiteit steunen op processen van sociaal leren. Welke leerprocessen liggen aan de basis van solidariteit in diversiteit in deze case?
|
Radicaal andersHeel de omvorming van Mater Dei naar een school voor iedereen uit de buurt verliep niet zonder spanningen. Er heerste lange tijd een polarisatie tussen radicale hervormers en een groep die meer gericht was op kleinere aanpassingen binnen de contouren van de gangbare praktijk. De eersten vonden het onmogelijk om vast te houden aan de bestaande educatieve en organisatorische praktijken. Volgens de anderen was het de taak van de school om kansarmen en anderstaligen net zo goed mogelijk te integreren in de bestaande aanpak. Deze verschillende uitgangspunten gingen gepaard met fundamentele meningsverschillen over de pedagogische onderbouw, de didactische aanpak, de communicatie naar de ouders, de inning van de schoolrekeningen, de erkenning van culturele verschillen en het opzet van de ouderparticipatie. |
SpanningsveldenNieuwe praktijken van solidariteit bewegen op een aantal spanningsvelden. Welke spanningsvelden bepalen op welke wijze mee de ontwikkeling van solidariteit in diversiteit in deze case? spanningsvelden.pdf
|